همه چیز در مورد حسابداری


   
موضوعات مطالب
نويسندگان وبلاگ
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها:

ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 71
بازدید کل : 8983
تعداد مطالب : 59
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1


طراح قالب

Template By: LoxBlog.Com

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
لينك دوستان
» قالب وبلاگ

» فال حافظ

» قالب های نازترین

» جوک و اس ام اس

» جدید ترین سایت عکس

» زیباترین سایت ایرانی

» نازترین عکسهای ایرانی

» بهترین سرویس وبلاگ دهی

عاشقانه ها
سرزمین حسابداری
دنیای خنده
فروش بسته های آموزشی
جدید ترین اخبار IT
Lionel Messi
salam
چت روم ایرانیان
مرجع دانلود عکس
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه چیز در مورد حسابداری و آدرس king-accounting.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
» مراحل ثبت اسناد مربوط به حسابداری پیمانکاری

  حسابداری پیمانکاری

موسسات بخش عمومی و خصوصی اجرای عملیاتی نظیرراه سازی، سد سازی، اسکله و بندرسازی، نصب خطوط پستهای فشارقوی و انتقال نیرو، کشتی سازی، هواپیماسازی،ساختن فیلمهای سینمایی و قطعات پیچیده وسایل و تجهیزات را با انعقاد قرارداد به موسسات پیمانکاری واگذار میکنند. تعریف صنعت پیمانکاری به دلیل تعدد و تنوع حیطه عملیات، کاری دشوار است .در این مقاله، حسابداری پیمانکاری در موسساتی که از طریق انعقاد قرارداد به ساختن دارایی اشتغال دارند مورد مطالعه قرار میگیرد.ارکان اصلی عملیات پیمانکاری در هر نوع عملیات پیمانکاری سه ارکان اصلی زیر وجود دارد:...

 

 

 

 

باتشکر از وبلاگhttp://javadhaseb.blogfa.com

به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.


ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» آیین نگارش دفاتر

 آئیـن نامه تحریـر دفـاتــر

مقالات انجمن اینترنتی حسابداران و حسابرسان ایرانی مقاله، مقالات حسابداری مالی، صنعتی، مالیاتی و ...

ماده1)
 مقررات این آئین نامه شامل مودیانی است که در موعد مقرر در قانون مالیاتهـای مستقیم مصوب 3/12/66 و اصـلاحیـه های بعدی آن در ترازنامه و حساب سود و زیان و یا حسب مورد حساب درآمد و هزینه و حساب سود و زیان خود را با رعایت مقررات تسلیم می نمایند . تبصره- مودیان در انتخاب یکی از رویه های حسابداری برا اساس استاندارد های پذیرفته شده مجازند و در سالهای بعد همان رویه را اعمال نمایند. در صورتی که به جهـات مشخص تغییر رویه داده باشند مکلفند اثرات حاصل از تغییر رویه را بر صورتهـای مـالـی مشخص و طی یادداشتی جداگانه پیوست اظهار نامه به اداره امور مالیاتی تسلیم نمایند.

 

 

به ادامه مطلب مراجعه نمایید


ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» پرسش

 باتوجه به اينکه اکثر شرکتها جهت محاسبه استهلاک دارائيهاي ثابت از جداول استهلاکات مندرج در قانون مالياتهاي مستقيم استفاده مي‌نمايند و جدول مزبور در قانون مالياتهاي مستقيم مصوب اسفندماه 1366 نسبت به قانون قديم تغيير نموده است، سوالات زير دررابطه با رعايت جدول استهلاکات جديد مطرح مي‌باشد:

الف-    درصورتيکه روش استهلاک تغيير ننموده، ليکن نرخ استهلاک تغيير نموده باشد، آيا اينگونه تغييرات، تغيير در برآورد محسوب مي‌گردد؟

ب-    درصورتيکه روش محاسبه استهلاک از نزولي به مستقيم و يا بالعکس تغيير يافته باشد، آيا تغيير مذکور، تغيير در روش تلقي مي‌گردد؟

پاسخ :

از آنجائيکه محاسبه استهلاک و تخصيص آن به دوره‌هاي مالي در وهله اول مستلزم ملحوظ داشتن سه عامل بهاي تمام شده، عمرمفيد و ارزش اسقاط مي‌باشد و دو عامل اخيرالذکر (عمرمفيد و ارزش اسقاط) مبتني بر برآورد بوده و منفک از روش محاسبه استهلاک است، لذا تغيير در نرخ استهلاک، بدون تغيير در روش استهلاک، تغيير در برآورد (پاسخ قسمت الف)، و درصورتيکه ارزش اسقاط و يا عمرمفيد دارائيها تغيير نکرده و صرفاً روش محاسبه استهلاک تغيير کرده باشد، اينگونه تغييرات، تغيير در روش تلقي مي‌گردد (پاسخ قسمت ب). بديهي است باتوجه به مراتب مذکور، تغيير در روش توام با تغيير در عمرمفيد و يا ارزش اسقاط، تغيير در برآورد تلقي خواهد شد.



نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» اخبار سازمان حسابرسی

 تصویب استانداردهای حسابداری و حسابرسی جدید توسط مجمع عمومی سازمان حسابرسی.

 

استاندارد حسابداری شماره 30 "سود هر سهم"،استاندارد حسابداری شماره 31 "داراییهای غیرجاری نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف شده"، استاندارد حسابرسی 45 "ارزیابی تحریفهای شناسایی شده در حسابرسی" و استاندارد حسابرسی 241 "بررسی اجمالی اطلاعات مالی میان‌دوره‌ای توسط حسابرس مستقل" در مجمع عمومی سازمان حسابرسی در تاریخ 28 مرداد 1388 تصویب شد. استانداردهای حسابداری شماره 30 و 31 و استاندارد حسابرسی 241 در مورد صورتهای مالی که شروع دوره مالی آن از 1/1/1389 به بعد است لازم‌الاجراست.

استاندارد حسابرسی 45 برای حسابرسی صورتهای مالی که شروع دوره مالی آن از 1/1/1388 به بعد است، لازم‌الاجرا می‌باشد.



نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» پژوهش در عملیات: مفاهیم، اصول و تاریخچه

 این مقاله به تشریح مفاهیم و اصول پژوهش در عملیات می‌پردازد. تعاریف مختلفی از پژوهش در عملیات مطرح می‌شود و موضوع از جنبه علم بودن، هدف، ابزار، فنون، روش علمی، فعالیت‌ها و سایر ویژگی‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس پیدایش، تحول و توسعه پژوهش در عملیات در سه دوره زمانی قبل از جنگ جهانی دوم، جنگ جهانی دوم، و پس از جنگ جهانی دوم شرح داده می‌شود. در پایان به حوزه‌های مرتبط با پژوهش در عملیات اشاره می‌شود.

متن کامل ادامه مطلب.....

 

ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» درآمدها و هزينه هاي دولت از ديدگاه ماليه عمومي

 که قدرت عمومي براي تامين هزينه هاي عمومي را به دست مي آورد» و به طور کلي به 2 دسته تقسيم مي شوند: A درآمدهاي غيرمالياتي: اين نوع درآمدها خود نيز به 3 دسته تقسيم بندي مي شوند : 1- درآمدهاي ناشي از اموال خالصه : خالصه از لحاظ مفهوم کلاسيک و سنتي به شي ويژه يا مِلکي گفته مي شود که به صورت خالص متعلق به دولت يا خاندان سلطنتي بوده و در واقع از لحاظ مفهوم سنّتي ، اموال خالصه منحصر در امر خالصه ي کشاورزي و زراعي است . اما امروزه خالصه ي صنعتي ، بازرگاني و خدماتي نيز وجود دارد. 2- درآمدهاي استقراضي : اين نوع درآمدها را درآمدهاي غيرواقعي نيز مي نامند ورا که دولت براي جبران کسري بودجه و تامين ِاعتبارات به اين درآمدها متوسّل مي شود وجنبه ي موقتي دارد. عمده ترين دلايلي که دولت به استقراض روي مي آورد عبارتند از :...

 

متن کامل در ادامه مطلب...


ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» درباره ERP

 ERP مخفف عبارت Enterprise Resource Planing می باشد. ERP راهی برای یکپارچگی داده و پردازش های یک سازمان در یک سیستم است.

متن کامل در ادامه مطلب...


ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» منظور از حسابداری صنعتی (بهای تمام شد) چیست؟

 

منظور از حسابداری صنعتی (بهای تمام شد) چیست؟
حسابداری صنعتی شاخه‌ای از علم و فن حسابداری است که وظیفه جمع آوری اطلاعات مربوط به عوامل هزینه و محاسبه  بهای تمام شده محصولات و خدمات را بر عهده داشته با و تجزیه و تحلیل گزارش‌ها و بررسی‌ راههای تولید روشهای تقلیل بهای تمام شده تولیدات را بیان می‌کند.
اهمیت حسابداری بهای تمام شده برای چیست ؟
در واقع حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده یک ابزار بسیار مهم در اختیار مدیریت می‌باشند تا مدیران با استفاده از حسابداری صنعتی، بهای تمام شده تولیدات را محاسبه می‌کند و کنترل خود را بر روی هزینه‌های مواد، دستمزد و سایر هزینه‌های تولید اعمال می‌کند.
مدیران اگر گزارشات دقیق و صحیحی از عوامل هزینه نداشته باشند در تصمیم گیری خود در جهت افزایش تولید یا سایر تصمیم گیری‌ها و راه انجام تصمیمات خود با مشکل مواجه خواهند شد.
کاربرد حسابداری بهای تمام شده چیست ؟
گاهی تصور می‌شود کاربرد حسابداری صنعتی و بهای تمام شده محدود به کارخانجات و صنایع تولیدی می‌باشد هرچند شاید مشهورترین کاربرد آن در این جهت باشد ولی سایر مؤسسات نیز از حسابداری بهای تمام شده بهره برده و از روشهای حسابداری بهای تمام شده در بانکها، شرکتهای بیمه عمده فروشی‌ها ، شرکتهای حمل و نقل ، شرکتهای هواپیمایی ، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها در جهت کارایی بیشتر استفاده می‌گردد.
حسابداری صنعتی
حسابداری صنعتی حوزه‌ای از حسابداری که به چگونگی محاسبه قیمت تمام شده محصول جهت اندازه گیری موجودیتها و تعیین سود دوره و کنترل هزینه‌ها و سایر موارد تأکید دارد.
حسابداری صنعتی طی یک فرآیند هزینه‌ها را شناسایی ، اندازه گیری، طبقه بندی، تلخیص و جمع آوری نموده که اصطلاحاً به این فرآیند هزینه یابی اطلاق می‌شود.
همچنین حسابداری صنعتی سیستمی است که اطلاعات به وجود آمده تواماً در سیستم‌ حسابداری مالی و حسابداری مدیریت مورد استفاده قرار می‌گیرد در حسابداری مالی هنگام تهیه صورتهای مالی اطلاعات حسابداری صنعتی تحت عنوان موجودی کالای پایان دوره مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین در سیستم مدیریت این اطلاعات در برنامه ریزی، کنترل و تصمیم گیری‌ها مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
از آنجایی که بخشی از فرآیند سیستم حسابداری صنعتی به شناسایی هزینه‌ها می‌انجامد لذا در این بخش ابتدا تعریفی از هزینه ادامة سیستمی به طبقه بندی هزینه‌ها اشاره می‌شود :
حسابداری مالی تعریف ویر را از هزینه را از هزینه ارائمه نموده است:
هزینه به معنی خروج وجه نقد از یک واحد انتفاعی یا مصرف یا استهلاک دارائی‌های موجود و یا افزایش بدهی‌ها و یک واحد ترکیبی از آنها که در نتیجه اجرای فعالیتهای اصلی یا جانبی واحد تجاری، واقع و به کاهش حقوق صاحبان سهام منجر می‌شود اطلاق می‌گردد.
در حسابداری صنعتی هزینه به عنوان منابع فدا شده برای رسیدن به یک هدف خاص ، معرفی می‌نماید همچنین حسابداری صنعتی علاوه بر هزینه‌های اضافی گذشته با هزینه‌های برآوری و آتی . (منابعی که قرار است در آینده مصرف یا فدا شوند) نیز سر و کار دارند.
طبقه بندی هزینه‌ها
هزینه‌ها را میتوان به شکل‌های مختلف طبقه بندی کرد که به برخی از این طبقه بندی به شرح زیر اشاره می‌شود :
 به ادامه مطلب مراجعه شود.

ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» سازمان های بین المللی حسابداری

 فدراسیون بین المللی حسابداران (IFAC)

فدراسیون بین المللی حسابداران، سازمان جهانی برای حرفه حسابداری است.این سازمان در سال 1977 تشکیل شده و اکنون دارای 157 عضو از 123 کشورجهان است .اعضای آن ،نماینده بیش از 2،5ملیون حسابدار می باشند که در حرفه،صنعت،بازرگانی،دولت و مراکز آموزشی فعالیت دارند.هدف فدراسیون ،ارتقای حرفه حسابداری و مشارکت در توسعه اقتصادی جهانی از طریق ایجاد استاندارد های حرفه ای با کیفیت و گسترش همگانی  استاندارد ها در سطح جهان است.به اعتقاد فدراسیون،راه اساسی برای حفظ منافع عمومی ،توسعه و ارتقای و الزام استاندارد های پذیرفته شده است که ابزاری برای ایجاد اطمینان از اعتبار اطلاعاتی است که سرمایه گذاران و سایر ذینفعان به آن اتکا می کنند.

متن کامل در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» مرگ‌ و ‌مالیات

 سیگار کشیدن از دو دیدگاه ،جنبه‌ مثبت دارد:یکی اینکه باعث می شود مالیات بیشتری جمع‌آوری کرد و دوم سطح انتظار افراد سیگاری از زندگی کمتر خواهد شد ،بنابراین هزینه‌ کمتری به سیستم درمانی تحمیل خواهند کرد که این یک ترکیب مطلوب مالی برای توزیع درآمدهای عمومی است.

 

شما می توانید متن کامل را در ادامه مطلب ببینید.


ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» شناسایی روش لایفو و فایفو و روش ارزش ویژه

لف)روش اولین صادره از اولین وارده : FIRST IN FIRST OUT 

ب) روش اولین صادره از آخرین وارده : LAST IN FIRST OUT

ج) روش شناسایی ویژه:

 

جهت مشاهده متن کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید


ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» پرســش و پاســـخ درزمینه سرمایه گذاری خارجی درجمهوری اسلامی ایران

 پیشگفتــــــار :

    مجموعه پرسش و پاسخ حاضر حاوی سئوالاتی است که عموما توسط علاقمنـدان به سرمایه گذاری درجمهوری اسلامی ایران مطرح می شود. امید است پاسخ های ارائه شده این امکان را فراهم سازد تا اینگونه علاقمندان ضمن آگاهی یافتن از سیاست سرمایه گذاری خارجی درجمهوری اسلامی ایران، اطلاعات جامعی پیرامون چارچوب قانونی پذیرش سرمایه گذاریها همینطور چگونگی طی مراحل اخذ مجوز مربوطه بدست آورند. اگرچه ممکن است برخی از سئوالات لزوما ارتباط مستقیمی با مقوله سرمایه گذاری خارجی نداشته باشد، لیکن از آنجائیکه تهیه مجموعه ای جامع مد نظر بوده است سعی گردید تا کلیه سئوالات محتمل در یکجا گردآوری شود.



ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» تنخواه چیست؟

 تنخواه ، اعتبار دولتی برای تأمین هزینه های جاری و فوری مؤسسات و مقامات دولتی ، نیز حوالة مالی . در بارة ریشة این واژه اطلاعی در دست نیست . تنخواه در غالب فرهنگنامه های فارسی ، پول نقد، سرمایة نقدی ، مال و متاع و برات معنا شده است (شاد؛ دهخدا؛ صدری افشار، ذیل واژه ). ..


ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» سازمان برنامه و بودجه

 سازمان برنامه و بودجه :
تاریخ تشکیل سازمان برنامه و بودجه خود گویای دلیل و نیاز ملی به تشکیل این سازمان است. سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد تا کشور در قالب برنامه های مدون اداره شود و به قول کارشناسان آن دوره، کشور پروگرام داشته باشد. ضرورت داشتن برنامه برای توسعه کشور در آن زمان احساس شده بود و ابتدا برای پاسخگویی به این نیاز شورا و هیات برنامه تشکیل شد.... 


ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : دو شنبه 26 دی 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» پروژه سیستم های اطلاعاتی حسابداری

 از اونجا که طراحی سیستم اطلاعاتی حسابداری برای دانشجویان وقت گیر هست، تصمیم گرفتم یک نمونه که اتفاقاً کار خودم هم هست چهت راحتی شما دوستان روی وبلاگ قرار دهم.

تهیه کننده : میثم دهقانی

نام استاد مربوطه :مهدی صابری

نام واحد آموزشی :دانشکده شهید باهنر

 

جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید

 


ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : یک شنبه 25 دی 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» مالیات بر ارزش افزوده چه تاثیری برشاخص های اقتصادی میگذارد؟

 مالیه ی عمومی بررسی در آمد ها و عایدات دولت در سطح کلان در بخش ملی مصرف کننده گان ،تولید کننده گان دولت و بخش تجارت خارجی می باشد مهمترین وظیفه ی دولت در جامعه در بخش اقتصاد تخصیص منابع تثبیت اقتصادی توزیع عادلانه ی درآمدها است. در اینجا می خواهیم با مالیات یکی از مباحثی که از مناع درآمدی دولت نیز محسوب می شود و اثرات ان آشنا شویم. دولت و بانك مركزي با به‌كارگيري سياست‌هاي مالي و پولي، نظام اقتصادي كشور را اداره مي‌كنند هر يك از سياست‌ها در دو نوع انبساطي و انقباضي به كار مي‌روند. ابزارهاي سياست مالي كه تنظيم آن در دست دولت است شامل هزينه‌هاي دولت،‌ يارانه‌ها و ماليات است........ 


ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» آيا بدهيهاي سنگين دولتهاي غربي، بحران بين المللي فروخفته را مجددا" زنده خواهد كرد؟

 اتحاديه اروپا در صدد است با همكاري صندوق بين المللي، طي 4 سال 110 ميليارد يورو ، در قالب برنامه نجات، به

يونان كمك كند. صدر اعظم آلمان كشوري كه با بي ميلي سهم زيادي در حد 22 ميليارد يورو در اين برنامه نجات دارد،
در پاسخ به اعتراضات افكار عمومي در آلمان مبني بر اينكه چرا آلمان جور يونان را بكشد، اعلام كرد برنامه نجات مالي
يونان، را نبايد كمك به يونان تلقي كرد بلكه بايد آن را كمكي به يك "هدف بزرگتر" (نجات يورو) تلقي نمود. مشكل
بدهي يونان نشان از آن دارد كه بحران مالي كه در سال 2008 ميلادي به نقطه اوج رسيد، شايد هنوز تمام نشده باشد.........

ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» سیستم بهنگام موجودی کالا JIT

مقدمه

امروزه به لحاظ محدودیتهای اقتصادی و توسعه و پیچیدگی بازارها ، استفاده بهینه از منابع در دسترس و شناخت و پاسخگویی به موقع به خواسته های مشتری در بخش های مختلف بازار به امری اجتناب ناپذیر تبدیل گردیده و سازمانها را بر آن داشته تا با حذف ساختارها و روشهای كار سنتی ، سهم خود را در بازار حفظ نمایند . سیستم تولید به موقع كه نخستین بار توسط تائیچی اونو در شركت تویوتا به كار گرفته شد یكی از همین سیستمها است كه به سرعت مورد توجه سایر شركتهای ژاپنی قرار گرفت و با توجه به یكسان بودن فرهنگ خاص مورد نیاز این سیستم در اكثر شركتهای ژاپنی اجرا گردیده و توسعه یافت . اما با گذشت حدود سه دهه از معرفی این نظام و علیرغم تلاشی كه اكثر سازمانهای غیر ژاپنی در جهت بكارگیری اصول این نظام صرف كردند ، به دلایلی كه درباره ی ایران هم صادق است ، یعنی برداشت و تعاریف پراكنده اصول و نظریات این سیستم ، توسعه و اشاعه آن از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار نبوده و اكثر افراد آنرا تنها برنامه ای برای كنترل موجودی تلقی می نمایند. در حالی كه حذف موجودی اضافی انبارها تنها یكی از اصول مورد اشاره و توجه این نظام می باشد.

 از دیگر فواید این سیستم می توان به كاهش قابل توجه كار درجریان ساخت ، زمان تحویل محصول به مشتری ، فضای مورد نیاز ، ضایعات ، ضایعات دورریز و دوباره كاری ، افزایش در بهره وری ، بهبود روابط با عرضه كنندگانی كه بهتر و موفق تر هستند و نیروی كار دارای انگیزه ، راضی و با نشاط تر اشاره كرد ..


ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : جمعه 11 آذر 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» تاریخچه ی بودجه درایران

تاریخچه ی بودجه درایران

قبل ازمشروطیت نظارت برارگان قانون گذاری واجرائیات کشوردرحداقل بودوشاه درراس حکومت قرارداشت به طوری که مثلادردوران سلطنت پادشاهان صفوی تمام درامدهای کشوردراختیارشاه بودوتمام مخارج نیزبه فرمان وتصویب اوصورت می گرفت خزانه ی دولت وآنچه ازمالیات های گوناگون مستقیم وغیرمستقیم ودرامدهای رسمی یااتفاقی به خزانه واردمی شدوبه شخص شاه تعلق داشت .

مردم صاحب مجلس وپارلمان نبودند وشاه شخصی به نام مامورمالیه رامامورمی ساخت تابودجه کشورراتنظیم کند.

درهراستان یاشهرمسول دولتی به نام مستوفی وجودداشت که بودجه آن شهریااستان رادردفاتری به نام کتابچه ثبت وضبط می نمود.بودجه هرشهرستان عنوان کتابچه ی آن شهرستان راداشت ومسئول هرکتابچه درمرکزیک نفر مستوفی بودوممکن بودیک مستوفی کتابچه چندشهرستان رابه تنهایی تهیه کند.این مستوفیان عده ای کارمندداشتندکه به میرزاقلم دان مشهوربودندوکارشان ثبت ونگهداری دفاتربودودرراس مستوفیان ولایات،مشهوربه مستوفی الممالک بودکه درواقع همان وزیرمالیه بود.

    باانقلاب مشروطه درزمینه بودجه قوانینی رواج یافت که عمدتا ازقوانین بودجه ی فرانسه نشات می گرفت برطبق قانون اساسی ومتمم آن ظاهرامجلس محورقدرت قرارگرفت وتصویب بودجه به مجلس واگذارشد.درایران اولین بودجه ی کشور رابه روش جدیدپس ازمشروطیت،مرحوم صنیع الدوله هدایت وزیرمالیه درسال1289ه.ش تهیه نمودوچون نامبرده قبل ازپیشنهادبودجه به مجلس شورای ملی دردوره ی دوم موردسوءقصدقرارگرفت وزیربعدازاوبودجه ی تهیه شده به نام اورابه مجلس دوره دوم پیشنهادکرد.

این بودجه علاوه براینکه بادقت وصداقت خاصی تهیه شده بوددارای مقدمه مفصلی بودکه اصول مربوط به تهیه بودجه رادرکشورهای دارای حکومت دموکراسی توصیف کرده وهمچنین فوایدچنین ترتیبی رابرای نمایندگان وعموم مردم تشریح کرده بود.

تاسال1336دربودجه کل کشورتنهابودجه یوزارت خانه هاوادارات دولتی مطرح می شدامادرسال بعدبودجه ی بنگاه هاوشرکت های دولتی ،سازمان برنامه،شرکت های تابع وزارت صنایع ومعادن وشرکت ملی نفت نیزبه بودجه ی کل کشوراضافه شد.

تاسال1343بودجه ایران توسط وزارت دارایی-وزارت مالیه وقت اقتصادودارایی کشور-براساس پیشنهادوزارت خانه هاوسازمان های دولتی وبررسی هزینه ی سنوات گذشته ونیازآینده ها تهیه می شد.



نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : جمعه 11 آذر 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» حقيقت رابطه دختر و پسر در اسلام

دوستان عزیز در جریان باشید که من علاوه بر مطالب مربوط به حسابداری مطالب مورد نیاز دیگری هم برای دانشجویان قرار داده ام.نمونش........برین به ادامه مطلب


ادامه مطلب ...
نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : جمعه 11 آذر 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» فناوری اطلاعات در حسابداری

http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://king-accounting.persiangig.com/other/171.pdf



نويسنده : میثم دهقانی | تاريخ : جمعه 11 آذر 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» عناوين آخرين مطالب